Recensies & testimonials

Remco Claassen

Leiderschapstrainer/ spreker en bestseller auteur ‘Verbaal meesterschap’

Josanne Toussaint geeft je een mooie en praktische aanvulling op het arsenaal ‘spreken in het openbaar’ boeken. Daar waar velen, inclusief mijzelf, zich hoofdzakelijk richten op de tips en tricks van communicatieve beïnvloeding, gaat zij ook in op zaken als ademhaling, gebruik van tong en lippen en stemgebruik.

Ik zeg; een aanrader voor de Sint of voor onder de Kerstboom 👍🏼

David van Iersel

Oprichter 24 uur in bedrijf / mediamaker

Eindelijk een boek dat gaat over de vele facetten van (persoonlijke) verbale en non-verbale communicatie. Hoe kom je over? Hoe zie je eruit? Welk verhaal vertel je? Hoe komt het je strot uitrollen? Wat is je klankkleur? Ben je geloofwaardig? Enfin, hoe presenteer je jezelf in de breedste zin des woord. Want dat is het, Josanne pakt elk detail grondig beet om niets aan het toeval over te laten. Alles wordt besproken – tot aan hoe je je tong in je mond hebt liggen – en over alles is goed nagedacht en in dit boek onder woorden gebracht.

Zelf sta ik regelmatig voor publiek te spreken, maar ik heb door dit boek bijvoorbeeld het nodige opgestoken over hoe bijvoorbeeld in teams te communiceren met al alle (cultuur) verschillen in een groep en hoe daar een vertrouwde, veilige atmosfeer in te scheppen. En het verschil tussen online- en fysieke communicatie. Buitengewoon interessant!

Wat kan ik dan nog inhoudelijk toevoegen voor een wat mij betreft herdruk, of een passend vervolg in de nabije toekomst? Het boek is goed geschreven en voorzien van tal van praktijkvoorbeelden en schematische onderbouwingen. Dus hulde voor dit waardevolle debuut! Van mij mag het de volgende keer wel wat ‘losser’ gebracht worden. Minder schools, minder schematisch en wat meer Josanne zelf. Immers, presenteren is ook improviseren en laat het spontane karakter wat daar mee gepaard gaat niet ondersneeuwen door ‘regelgeving’ want dan kan het dogmatisch overkomen. Het design van het boek is goed verzorgd, kleurrijk met hier en daar een smaakvolle illustratie. Het boekzetsel zit wat dicht in de rug terwijl er voldoende ruimte is aan de buitenzijdes om de opmaak wat meer lucht te geven wat het lezen wat comfortabeler had gemaakt.

Niet alleen met de feestdagen in aantocht (ook daarna) kan ik dit boek van harte aanbevelen voor in het bijzonder ondernemers die misschien wel weten wie ze zijn en wat ze doen, maar vastlopen om dit overtuigend over de bühne te kunnen krijgen.

Wil jij het boek ook lezen? Kijk hier

Reviews

Sprekend